Coneco maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

Logo Coneco logo

Volg ons

blog

Jasper de Bruin – Servicetechnicus Meet- en Regeltechniek

Deze blog is geschreven vanuit Jaspers vorige functie als Servicetechnicus Meet- en Regeltechniek. Op dit moment bekleedt Jasper de functie van Projectleider Service en Onderhoud. 

“Ik kom bij een project kijken als een installatie compleet is opgeleverd en als deze een jaar heeft gedraaid. Ik verzorg vanaf dat moment de service en onderhoudswerkzaamheden. Mijn uitdaging is om de totale installatie verder te finetunen en te optimaliseren.”

Servicetechnicus Meet- en Regeltechniek? Wat moet je daarvoor weten en kunnen?

Als Servicetechnicus Meet- en Regeltechniek is het van belang een brede werktuigbouwkundige en installatietechnische achtergrond hebben. Natuurlijk is het belangrijk dat je weet hoe een installatie werkt, hoe deze wordt aangestuurd en hoe je kunt naregelen en finetunen. Daarnaast is kennis van meet- en regeltechniek essentieel. Uiteindelijk is het aan te raden een opleiding MRK-A en KLI-C te volgen. 
Ik ben begonnen in de installatietechniek, als verwarmingsmonteur. Via opleidingen als ‘onderhouds- en servicemonteur’ en later ‘servicetechnicus’, raakte ik steeds meer geïnteresseerd in de meet- en regeltechniek. De combinatie van al specialistische disciplines vind ik interessant. 
Omdat een servicetechnicus met veel verschillende mensen samenwerkt, is het handig dat je goed kunt communiceren. Daarnaast is het belangrijk dat je problemen niet uit de weg gaat en dat je een doorzetter bent. Je weet immers nooit wat je tegenkomt bij een storing.

Hoe ziet jouw dagelijks werk eruit?

Mijn dagen zien er nooit hetzelfde uit. Ik weet ’s ochtends wel naar welke klant ik ga, maar niet altijd wat mijn werkzaamheden zijn. Meestal ben ik de hele dag op één locatie, vaak bij de eindklant. Ik ontvang dan een lijst met wensen en/of werkzaamheden die de klant graag uitgevoerd wil hebben. Dit kan zijn het nagaan van terugkomende storingen waar de technische dienst zelf niet uit komt. Of het uitzoeken of een regelkring stabieler zou kunnen regelen. Het kan ook zijn dat er alleen wat beeldplaatjes aangepast moeten worden of andere softwarematige aanpassingen. Als er software aangepast moet worden bespreek ik dit met de klant en voer ze vervolgens uit.
Soms ben ik een dag druk met de finetuning van een installatie of werk ik samen met de Projectleider Service en Onderhoud aan een uitbreidingsopdracht. Als ik software moet schrijven, werk ik het liefst geconcentreerd thuis. Ongeveer eens in de twee weken ben ik op kantoor voor teamoverleg. Aansluitend heb ik dan overleg met mijn Projectleider Service en Onderhoud of een kennisdeelsessie met mijn collega-servicetechnici. 

Wie zijn jouw gesprekspartners?

Ik werk met veel verschillende mensen samen, het meest met de technische dienst van de klant of met gebouwbeheerders. Zelf werk ik vooral voor eindklanten zoals Heineken, RAI, RIVM en het gebouwencomplex Atlas Arena. Ik heb dagelijks telefonisch overleg met mijn Coneco-collega’s: vooral met Projectleiders Service en Onderhoud en collega-servicetechnici. Ook spar ik met onze software engineers en technisch specialisten over technische vraagstukken.

Wat vind jij zo interessant aan je functie?

Ik vind aanpassingen en uitbreidingen op bestaande installaties het mooist. Bij een gemeentehuis dat we zes jaar geleden hebben opgeleverd, kon de GKW-installatie beter ingezet worden. Daarvoor heb ik in de software een extra koelmachine gemaakt voor de MER-ruimte; deze gaat alleen in bedrijf als in de rest van het gebouw geen koelvraag is. Zo kan de GKW-installatie meer energetisch worden ingezet. Bij de RAI ben ik nu druk met het maken van software en het inbedrijfstellen van 400 kWh meters die we uitlezen via Modbus. In detail werken, puzzelen en uitzoeken hoe het beter kan, dat vind ik mooie opdrachten. 

Wat maakt Coneco tot een prettige werkgever?

Bij Coneco gaat het vooral om de mensen. We hebben elk jaar gesprekken waarin we de doelstellingen vastleggen die goed zijn voor mijn ontwikkeling en passend bij de ontwikkeling van Coneco. Ik vind het prettig dat de ontwikkeling van medewerkers hoog op de agenda staat en dat alles kan worden besproken. 

Wat biedt Coneco jou als extra?

Coneco biedt een goed salaris, een mooie auto, vrijheid, vertrouwen én fijne collega’s.

Werkenbij

Coneco en Re3Com maken deel uit van HC Groep