blog
Eelco van Veen – Projectmanager
“Natuurlijk is het spannend om een project binnen planning en budget te houden. Ons geheim is dat we met een klantteam samen een project van A tot Z uitvoeren van offerte tot aan oplevering. Zo bereiken we optimaal resultaat en vullen we elkaar aan. Er is chemie tussen de collega’s onderling, die mij energie geeft en projecten tot een succes maken.”
Projectmanager? Wat moet je daarvoor weten en kunnen?
Verantwoordelijk, vakvolwassen en zelfsturend
Een projectmanager moet overzicht kunnen houden over verschillende projecten tegelijkertijd. Het is belangrijk dat hij goed kan plannen, budgetteren en bewaken. Maar dat is wel héél kort door de bocht. Ik vind zelf dat een projectmanager van alle facetten van het project (minimaal) een beetje moet kunnen en weten. Van het regeltechnisch ontwerp, de engineering tot aan inbedrijfstelling. Niet dat ik zelf de software programmeer, maar het is handig als ik weet hoe de installatie werkt en zelf kan zien of er storingen zijn. En dat ik ook zelf kan inschatten hoeveel tijd een software engineer nodig heeft voor zijn werkzaamheden. Technische kennis van regeltechniek en gebouwautomatisering is noodzakelijk om deze rol goed uit te kunnen voeren. Ik heb als vooropleiding MTS Energietechniek en verschillende cursussen gevolgd.
Als eindverantwoordelijke van het uitvoeringsteam moet je ook leiding kunnen geven en durven nemen, zowel aan klanten als aan collega’s. Hen sturen, begeleiden en motiveren en besluiten kunnen nemen. Mijn collega’s voelen zich allemaal zeer verantwoordelijk voor hun taken, ze zijn vakvolwassen en zelfsturend. Dat alles maakt leiding geven eigenlijk meer begeleiden en bijsturen op basis van een project-brede scope. Gelukkig komt het nauwelijks voor dat ik een pittig gesprek met een collega moet voeren. Samen met de accountmanager ben ik verantwoordelijk voor het resultaat van ons team, dus enige kennis van cijfers en financiën is ook van belang.
Hoe ziet jouw dagelijks werk eruit?
Plannen, bewaken en samenwerken
Maandag is een opstartdag, waarin ik het hele team spreek en de ‘klokken gelijk worden gezet’. We starten met het hele team: een korte, informele (staande!) vergadering, waarin de commercie, de projecten en de uitdagingen aan bod komen. Daarna spreek ik met de werkvoorbereider en de projectleider MRK de voortgang van de lopende projecten door. Ik overleg op maandag ook altijd met de accountmanager van ons klantteam. Het is handig als ik weet welke projecten er aan kunnen komen. Meestal heb ik al tijdig zicht op het nieuwe werk, want we nemen met het team de potentiële projecten door. Ik spreek op maandag ook de objectbeheerder om de lopende onderhoudscontracten, aangenomen werk en regieklussen door te spreken.
Wat élke werkdag terugkomt, is het plannen en bewaken van de projecten. Daarnaast houd ik het overzicht over de voortgang van al mijn projecten, loop ik meerwerk na en controleer ik de facturen. Bovendien verzorg ik bestellingen en houd ik contact met onze partners voor de regelkasten en bekabeling.
Ook heb ik wekelijks contact met de projectmanagers van de andere teams in een overleg. Dan delen we kennis en ervaring, uitdagingen en planningen. Eén keer in de maand komen we bijeen met alle leidinggevenden van Coneco en van onze zusterbedrijf Re3Com.
Wie zijn jouw gesprekspartners?
Collega’s, klanten en partners
Binnen Coneco spar ik dagelijks met mijn collega’s uit mijn klantteam. Daarnaast heb ik veel contact met mijn collega-projectmanagers. En ik heb ook veel klantcontact, zeker bij de kick off van een nieuw project. Ik ben ongeveer twee keer per week op pad, vaak met partners voor de bekabeling van een project of met de accountmanager naar een klant. Verder heb ik veel contact met Priva, Aqualectra en partners voor bekabelingswerkzaamheden. En ik bel en mail veel met externe partijen of met partners voor een offerteaanvraag of inkoop. Kortom, een functie waarin continu gecommuniceerd wordt met verschillende partijen.
Wat vind jij zo leuk aan je functie?
Chemie binnen het team; elkaar helpen en aanvullen
Het mooie aan mijn werk vind ik de veelzijdigheid en het begeleiden van een project van A tot Z. Het werken in een compact klantteam vind ik ook prettig. Wij zijn goed op elkaar ingespeeld en vullen elkaar makkelijk aan, inhoudelijk maar ook persoonlijk. Er is chemie tussen ons; daar krijg ik energie van. Ik vind het fijn dat we voor langere tijd of weer opnieuw voor klanten mogen werken, dat betekent dat we ons werk goed doen. Onze klanten beschouw ik eigenlijk ook als collega’s.
Wat maakt Coneco tot een prettige werkgever?
Vrijheid binnen een platte organisatie
Coneco is een open en platte organisatie. Ik sta naast en niet boven mijn collega’s. En vice versa. Daarnaast biedt Coneco medewerkers vrijheid. Dat maakt dat we optimaal kunnen presteren, als individu én als team. We nemen elkaar serieus, dat is prettig.
Wat biedt Coneco jou als extra?
Kansen om te groeien
Ik krijg binnen Coneco alle kansen om me te ontwikkelen. Ik ben via de functies calculator en projectleider C&W gegroeid naar mijn huidige functie. Ik wilde graag projectmanager worden. Toen er een nieuw klantteam werd opgestart, heb ik gesolliciteerd op de functie van projectmanager. Coneco heeft me geholpen in die functie te groeien; ik ben begeleid en gecoacht en heb binnen en buiten de Coneco Groeiacademie verschillende trainingen en cursussen gevolgd.