Referentie
Alle facilitaire diensten onder één dak bij Servicecentrum Interzorg
Door Duurzaam Installatiebedrijf Vriend werden we al vroeg in het traject betrokken.
Ramon Bokhorst, Sales
In de nieuwbouw van het Servicecentrum in Assen komen alle facilitaire diensten van Interzorg bij elkaar onder één dak. Vanuit het duurzame pand verzorgt de Drentse zorgorganisatie dagelijks schoon wasgoed en verse maaltijden voor de bewoners van negen zorgcentra. Re3com Coneco deed de engineering van de regeltechniek voor het Servicecentrum.
Interzorg verleent specialistische zorg aan 800 bewoners van zorgcentra en via de wijkzorg in Noord- en Midden-Drenthe. Nu de facilitaire diensten sinds kort vanuit een centraal punt georganiseerd zijn, krijgen de medewerkers op de locaties meer tijd voor de zorgverlening aan hun cliënten. In opdracht van projectontwikkelaar DuurzaamWonen ontwierp en bouwde Hercuton een turn-key gebouw met een oppervlakte van bijna 3.700 m2. Duurzaam installatiebedrijf Vriend is verantwoordelijk voor de gehele installatie en vroeg Re3com voor de complete engineering van de regeltechniek.
Installatie samen ontwikkelen
Installatiebedrijf Vriend heeft Re3com al vroeg bij het project betrokken. Samen zijn we het voortraject ingegaan, waardoor wij het ontwerp konden mee-ontwikkelen. Dat werkt erg prettig, ook in het uitvoeringstraject. Het Servicecentrum heeft verschillende ruimten, die hun eigen eisen aan het gebouwbeheer stellen. Naast de professionele keuken en wasserij zijn er onder andere kantoren, vergaderruimtes en een restaurant.
Ruim 450 zonnepanelen op het dak voorzien het gebouw op duurzame wijze van energie. Wij realiseren de regeltechniek met Priva Blue ID. Via Modbus maken we een koppeling met de drie warmtepompen en twee luchtbehandelingskasten van het Servicecentrum. Daarnaast regelen we de tapwaterinstallatie en leveren we de Comforte CX2 naregelingen en de Touchpoint One bedienpanelen met CO2-sensor. Zo regelen we het comfort in de ruimte en kan de gebruiker de temperatuur eenvoudig zelf instellen.
Meedenken over installatietechniek
Nu Interzorg het Servicecentrum onlangs in gebruik genomen heeft, kunnen wij de installatie gaan finetunen. Hoe is dit project voor installatiebedrijf Vriend verlopen? Projectleider Alwin Ramaker van Vriend licht toe: “Door de relatief lange voorbereidingstijd (ongeveer een jaar) is het project voortvarend verlopen. Wij hebben dat als zeer prettig ervaren. De diverse installatietechnische vraagstukken van de verschillende toeleveranciers vormden voor ons een mooie uitdaging. Van de keukenleverancier tot het machinepark van de wasserij en natuurlijk voor het kantoorgedeelte van Interzorg. Bij die uitdaging vonden we de samenwerking met Re3com zeer positief en vooral meedenkend.”
Bent u benieuwd naar andere zorg- en welzijnsprojecten van Re3com en Coneco, lees dan onze blogs over Revalidatiecentrum Markant, Woonzorghuizen Marente en Woonzorgcentrum Hoogstede.
Afbeelding: Interzorg